Krónika

Képlopás a Louvreban

A párizsi Louvreban óriási lopásnak jöttek a nyomára. Egyetlen kép, egy igazi Leonardo da Vinci-féle műremek, a művészi nevén "Mona Lisa" vagy Gioconda néven ismert gyönyörű képet valaki ellopta. Lapunk zártáig nyoma sincs annak, ki lehetett a tolvaj. A kép műértéke és átvitt értelemben pénzbeli értéke megfizethetetlen. Milliókat ér. 

 1911

Az első női sofőr

Egy berini fiatalasszony elhatározta, hogy mint automobil-bérkocsivezető fogja megkeresni kenyerét maga és két kis gyermeke számára. Az asszony megtanulta az automobilvezetők tudományát és sikerel tette le a képesítő vizsgát. Tegnap volt első nyilvános útja. Este hét órától reggel hat óráig szakadatlanul volt dolga és az első éjjel 120 márkát keresett. A férfi kollégái nem irigykedtek rá, sőt virágcsokorral üdvözölték az első női sofőrt.

Vasúti szerencsétlenség

Seneca Falls (Amerika) közelében borzalmas vasúti szerencsétlenség történt. Két bevándorlókkal telt vonat nyugat felé ment és összeütközött egy szembejövő gyorsvonattal. Az öt kocsiból álló, bevándorlókart vivő vonat összetört és lángba borult. Egy jelentés szerint 250 ember esett áldozatul. Az összeütközés oka valószínűleg a fékrendszer hibájából következett be.

 1901

Egy olasz feltaláló, G. Marconi kitalált egy egészen új, tökéletesebb drótnélküli telegrafálási módot. A londoni főpostán végzett kísérletek során kiderült, hogy a Hertz-féle hullámok hét falon képesek áthatolni. Innen Marconi 4,5 mérföld távolságra tudta továbbítani a jeleit. Újabban Marconi azzal kísérletezik, hogy Angol- és Franciaország között megteremtse a drótnélküli távíró-összeköttetést. A jeladó bizonyos hullámhosszra hangolásával megakadályozni képes, hogy az azonos időben működő adók egymást zavarják. 1899

Befejezéséhez közeledik az orosz transzszibériai vasútvonal építése. A munkálatok 1894-ben kezdődtek, de az építkezés közben a vonal jellege sok tekintetben megváltozott. Mandzsúria beiktatásával túlnőtte egy egyszerű belföldi vállalkozás kereteit és először hozta elérhető közelségbe a kínai birodalmat Európával. A tervek szerint 1902-ben kerül sor a vonal megnyitására. Teljes hosszát tekintve kétszerese lesz a transzamerikai vonalnak. De míg az amerikaiaknak hét év kellett 1800 mérföld megépítéséhez, az oroszok 8 év alatt 1000 mérfölddel többet fektettek le. Jelenlegi tervek szerint a központi és transzbajkáli szakaszon súlyosabb sínekkel cserélik ki az egész pályát. Azt remélik, hogy így az utasszállító szerelvények 33 mérföldes maximális sebességgel közlekedhetnek majd. A költségek várhatóan meghaladják a 38 millió fontot. 1900

A passzív ellenállás és a bojkott fegyveréhez kíván nyúlni két indiai politikus, Gangadhar Tilak és Ka-ramcsand Gandhi, a nemzeti moz-galom két vezetője. "Elismerem, hogy a testileg gyenge emberek is képesek a passzív ellenállásra. Mind férfiak, mind nők vállalkozhatnak rá, milliók, nem igényli hadsereg kiképzését, nincs szükség dzsúdóra. Csak a szellem fölötti uralom szükséges."- nyilat-kozta Gandhi, aki reméli, vérontás nélkül ki lehet űzni az angolokat Indiából. 

 1908

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el